Rectificatie NOS na Verklaring Huseyin Baybasin

Onderaan gelieve aan te treffen de verklaring van Baybasins advocate Adele van der Plas hier de rectificatie van de NOS:

Geachte heer Kaaks,

Namens de NOS reageer ik op uw brief van gisteren inzake de publicatie op www.nos.nl getiteld “Een van de slachtoffers McDonald’s had criminele contacten” van 31 maart jl. U maakt namens uw cliënt, de heer Hüseyin Baybasin, bezwaar tegen de tweede en derde alinea van deze publicatie omdat daarin een verband wordt gelegd tussen één van de slachtoffers en de criminele organisatie rond uw cliënt.   

De NOS heeft haar bronnen – althans die van RTV Oost – nagelopen en geconstateerd dat er voldoende feitenmateriaal bestaat dat aantoont dat uw cliënt en de jongste broer elkaar in het verleden hebben gekend, maar dat er onvoldoende basis is voor het leggen van een link tussen de jongste broer en de criminele organisatie waar uw cliënt in 2002 voor is veroordeeld deel van te hebben uitgemaakt. 

De NOS heeft zodoende besloten om het voorgaande recht te zetten. De NOS heeft de tweede en derde alinea inmiddels uit de publicatie verwijderd en een bericht geplaatst met de volgende tekst (welke tekst een afgeleide is van de door u voorgestelde rectificatie):

In een eerdere versie van deze publicatie werd een relatie gelegd tussen één van de slachtoffers van de dubbele moord en de Koerd Baybaşin, die in Nederland in 2002 tot een levenslange gevangenisstraf is veroordeeld. De bewering dat dit slachtoffer in het verleden banden met enige organisatie van Baybaşin had vindt onvoldoende steun in het beschikbare bronnenmateriaal. Deze passage is daarom verwijderd.

Zie https://nos.nl/artikel/2423378-een-van-de-slachtoffers-mcdonald-s-zwolle-had-criminele-contacten


Voornoemd bericht is – onder vermelding van de titel en datum van de publicatie – ook toegevoegd aan de herstelrubriek van de NOS: https://nos.nl/herstel.

De NOS komt hiermee vrijwillig en in meer dan voldoende mate tegemoet aan de door uw cliënt geuite bezwaren tegen de publicatie. Ik ga er dan ook van uit dat deze kwestie hiermee is afgedaan.
Mocht dit onverhoopt niet het geval zijn dan behoudt de NOS zich alle rechten en weren voor.

Met vriendelijke groet, / Kind regards,

Matthijs Linnemann
Hoofd Juridische Zaken / Head of Legal Affairs


NOS-500-pix

Ter beschikking gesteld door Baybasins advocate Adèle van der Plas op 3 april 2022.

Antwoord van Hüseyin Baybasin  op de valse aantijgingen in de door RTV OOST, de NOS en CRIMESITE vorige week gepubliceerde artikelen over de dubbele moord die op woensdag 30 maart jl.  plaatsvond in een Mc Donald’s vestiging in Zwolle.

Hüseyin Baybasin:

“Het doet me veel verdriet te horen dat enkele dagen geleden de gerespecteerde broers Torunlar op wrede wijze zijn vermoord. Allereerst wil ik hun familie, kinderen en vrienden vanuit de grond van mijn hart condoleren met hun verlies. Ik ben diep getroffen door dit afgrijselijke gebeuren.

Ik heb echter ook begrepen dat er journalisten zijn die dit gebeuren hebben aangegrepen om enkele goedkope leugens over de broers te publiceren. Deze journalisten lijken niet echt geïnteresseerd te zijn in de waarheid en ontberen ook ieder respect voor de gevoelens van de nabestaanden van de slachtoffers. Ze lijken slechts uit op goedkope sensatie om daar goede sier mee te maken. Deze journalisten schrijven dat de jongste broer Ali Torunlar contacten zou hebben gehad met een vermeende criminele organisatie rondom mijn persoon.

Ik kan deze aantijgingen slechts als ongefundeerd van de hand wijzen. Zoals bekend aan een ieder die de moeite heeft genomen mijn dossier daadwerkelijk te bestuderen, ben ik sedert 1995 in Nederland gegijzeld op grond van valse aantijgingen die in elkaar zijn gezet in directe coöperatie met vuile elementen binnen de Turkse justitie.

Ik leerde eind jaren ’90  de oudste broer Hüseyin Torunlar kennen, een keurige en alom gerespecteerde vent. Hij benaderde mij met de vraag of ik een Koerdische jonge vluchteling die in Nederland was gedetineerd, kon helpen. De moeder van de jongen had hem aangeraden mijn hulp in te roepen.  Op verzoek van Hüseyin Torunlars ben ik toen naar Zwolle gereisd en heb ik met hem en de jonge vluchteling gesproken. Gelukkig konden wij deze jongen verder helpen o.a. door een advocaat voor hem in te schakelen. Later ontmoette ik ook Hüseyins jongere broer Ali en diens kinderen, ook hardwerkende en integere mensen.

Sedert mijn arrestatie in maart 1998 heb ik echter geen contact meer gehad met de broers. Ik herinner me slechts dat mijn advocaat op een gegeven moment Ali Torunlar als getuige heeft moeten oproepen om bepaalde valse aantijgingen van de politie over mijzelf te ontkrachten. Die waren op drijfzand gebaseerd wat ook door de rechter is erkend. Ikzelf kende Ali Torunlar niet goed, behalve als jongere broer van Hüseyin Torunlar. Voor zover mij bekend en naar mijn overtuiging waren geen van beiden op enigerlei wijze betrokken bij enig strafbaar feit.

De door de journalisten op papier gezette leugens hebben duidelijk geen ander doel dan goedkope sensatie ter verhoging van hun verkoopcijfers. Het zijn leugens die feitelijke basis ontberen. Zij gaan ten koste van de gevoelens van de nabestaanden en vergroten slechts hun verdriet.

Deze journalisten informeren het publiek ook op leugenachtige wijze over mijn zaak. Reeds eerder heb ik de NOS voor de rechter ter verantwoording moeten roepen over het verspreiden van onjuiste en ongefundeerde informatie die zij over mij dachten te kunnen publiceren. Ik beraad mij op dit moment over stappen tegen de journalisten die de valse informatie over de connectie tussen mij en de broers Torunlar hebben gepubliceerd.

Tot slot wil ik nogmaals mijn diepe medeleven uitspreken met de familie en kinderen van de twee broers die dit grote verlies en verdriet nu moeten verwerken.”

Leave a comment